perjantai 16. joulukuuta 2011

Kauppakassin ompeluohje

Minua pyydettiin tekemään kauppakassin ompeluohje ja tässä se sitten tulisi.

Ensiksi otetaan mikä tahansa kaupan muovipussi, leikataan se puoliksi ja avataan taitteet.

Kassia varten tarvitaan 4kpl samanlaisia paloja. 2kpl päälikankaita ja 2kpl vuoria. (kankaat kuvassa päällekkäin)

Aseta pääli ja vuorikangas oikeat puolet vastakkain. Neulaa ja ompele kahvojen reunat ja kassin suuaukko.

Aseta palat sisäkkäin oikeat puolet vastakkain.

Ompele kantokahvat yhteen.

Nyt oikeinpäin käännettynä näyttää tältä.

Käännä pussiosat oikeat puolet vastakkain ja ompele koko pitkä sauma kerrallaan

Nyt kassi on pohjaa vaille valmis. Käännä kassi nurinpäin (vuori ulospäin). Taita kassin reunat niin että kahvat menevät kaksinkerroin ja ompele pohja.

Nyt näyttää tältä.

Tikkaa suuaukko ja kahvat.

Käännä valmis kassi oikein päin. Taita reunat sisään ja silitä!!

Ja ei muuta kuin ostoksille =)

33 kommenttia:

  1. Waude! Pitäisköhän mun jaksaa kokeilla :D

    VastaaPoista
  2. Kokeile vaan =) Tää on tosi helppo ja aikaa ei kauaa mee!

    VastaaPoista
  3. Kiitos hyvästä ja helpon oloisesta ohjeesta - josko sitä vielä itsekin ehtisi hurauttaa muutaman lahjaksi ennen joulua (kaikkien muiden keskeneräisten hommien ohella)..!? ;)

    VastaaPoista
  4. Mulla ei toimi nyt pää. Miten tuon saa käännettyä sen jälkeen oikein päin, kun kantokahvat ommellaan yhteen? (Kuvassa näkyy samuri siinä kohtaa.)Eli miten laitetaan kahvat yhteen? Eikun siis toinen toisen sisään? Mietin ekaks, että ne on tuossa kuvassa päällekkäin...?

    VastaaPoista
  5. Juuri niin, toinen toisen sisään. Ne kaksi ylempää kuvaa kertoo kuinka.

    VastaaPoista
  6. Loistava ohje ja kiva idea, pakko kokeilla kunhan ompelumotivaatio on taas kohdallaan! :)

    VastaaPoista
  7. Kiitos hyvästä ohjeesta!!!

    VastaaPoista
  8. Kiitos Petra ohjeesta!
    Tätä odottelinkin jo! Eka pitää vain muut aloitetut työt tehdä loppuun.

    VastaaPoista
  9. Nyt tällainen tyhmä kysymys: jos en saumurin tikkiä saa laitettua kuntoon, niin eikös sit ompelukoneella vaan siksakilla? :)

    VastaaPoista
  10. Tein itse yhden kassin ompelukoneella ja ompelin suoralla tikillä. Siksak näyttää oikealta puolelta "epätasaiselta". Taisin myös kyllä siksakata, jottein lähde kangas purkaantumaan. Toiset ovat kyllä sitä mieltä että, se on vuorittaessa turhaa.

    VastaaPoista
  11. Petra: Juu, niin mä hoksasin heti, kun olin lähetä-nappia painanut :). Mie tosiaan surrauttelin ihan vain suoralla, koska on vuoritettu ja en mä noita vuoritettuja mekkojakaan enää huolitellut sen jälkeen.
    Ensimmäisen kassin kahvoista tuli upeat.. Toinen kassi jo näyttää paremmalta :). Kiitos sinulle ohjeesta!

    VastaaPoista
  12. Mielettömän hyvä ohje!Kiitos! :) Pitääkin ruveta kasseja vääntämään niistä kaikista kankaista joita tuola kaapissa on lojunut jo vuosia.

    VastaaPoista
  13. Itsekin tein kesällä yhden kauppakassin samalla "kaavalla". Mielestäni kahvoja kannattaa vähän kaventaa jos käyttää yhtään paksumpaa kangasta.

    Kiitos selkeästä ohjeesta! Voin sitten katsoa täältä mallia kun ompelen lisää. Ei tarvitse muistella että missäs järjestyksessä se pitikään ommella. :)

    VastaaPoista
  14. Onpas kiva ohje! Täytyypä kokeilla:) Jäin samalla lukijaksesi...

    VastaaPoista
  15. Ihanaa ja kiitos tästä.
    Menee ehdottomasti To Do- listalle!
    Kiitos vielä kerran, että jaksoit tehdä tämän ohjeen :o)

    VastaaPoista
  16. Valtavan paljon kiitoksia ohjeesta!!! Kokeiltu ja hyväksi havaittu!

    VastaaPoista
  17. Kiitos tästä ohjeesta, menee heti ommeltavaksi!

    Anu

    VastaaPoista
  18. Kiitos huippuohjeesta!! Tein omaan blogsuun postauksen samaisesta aiheesta hieman omin muunnelmin. Oma kassini ei olisi ikinä syntynyt ilman näin perusteellista neuvontaa, kiitos :D

    Linkittelin myös tätä sun ohjetta ko. postaukseen, toivottavasti on ok :)

    Aurinkoista kesän alkua!

    -hanne/eilen tein

    VastaaPoista
  19. On mukava kuulla, että ohjetta on käytetty ja se on hyväksi havaittu. Ei mennyt työ hukkaan =)

    Ja saa linkitellä =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ompelin kassin 10.marraskuuta 201310. marraskuuta 2013 20.41

      Kiitos! olipa mukava ommella kassi, selkeät ohjeet, hyvä lahja idea

      Poista
  20. Kiitos ohjeesta! Mun versio muovipussikassista löytyy täältä: http://repsupuuhaa.blogspot.fi/2012/08/muovipussikassi.html :)

    VastaaPoista
  21. Aivan loistavaa että sun blogista löytyi ohje "suomennettuna" niille jotka ei jaksa alkaa lontoota tavaamaan...nyt aloituskynnys pieneni puolella...tiedän siis mihin tuhoan noita valtavia kangasvuoriani! Kiitos!

    VastaaPoista
  22. Täytyy yrittää saada ommelluks mun tälläisiä kasseja.

    VastaaPoista
  23. ompelin kassin 10.marraskuuta 201310. marraskuuta 2013 20.43

    Kiitos selkeästä ohjeesta, hyvä lahja idea. t; mummo maaalta

    VastaaPoista
  24. Hei!
    Toivottavasti et pahastu ohjeen vinkkaamisesta hyvään tarkoituskeen; linkitin tämän Facebookin "Muovikassiton marraskuu"-ryhmään.
    Yst. terv. J. K. Pirkanmaalta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tietenkään pahastu. Hyvää muovikassitonta marraskuuta ryhmällenne =)

      Poista
  25. Taidanpa kokeilla. Linkitän tän ohjeen mun blogiin: www.paapuuri.blogspot.fi
    Sain pari pientä jatkojalostusideaa: laittais pienet läpykät heijastinkangasta sivusaumoihin (kun se heijastin aina unohtuu kotiin) ja sitte pienen taskun sisäpuolelle kestohedelmäpussia varten.

    VastaaPoista
  26. Mulla leikeltynä vihdoinkin yhteen kassiin kankaat,mutta useampi ois aikomus tehdä heti kun saan mieleisiä kankaita kaivettua esiin.Lahjoiksi ja itselle kotiin.Hyvä idea kyllä on.